Teknologiasta voi olla joko hyötyä tai haittaa, kun rakennat uraasi tai etsit uutta työpaikkaa. Varmista, että viestintäsi sosiaalisessa mediassa antaa sinusta ja osaamisestasi ammattimaisen profiilin, josta työnantajat kiinnostuvat. LinkedIn on usein ensimmäinen sosiaalisen median verkosto, joka tulee mieleen työnhakuun liittyen. Itsensä brändääminen ei ole kuitenkaan riippuvainen sosiaalisen median alustasta, sillä sitä voi tehdä kaikilla alustoilla Instagramista Twitteriin. Keräsimme muutamia vinkkejä, kuinka maksimoida sosiaalisen median positiivinen vaikutus.
Tarkasta some-tilisi
Ihan ensimmäiseksi, skannaa sosiaalisen median jalanjälkesi ja luo itsellesi kokonaiskuva tuloksista – missä asiayhteyksissä tulet esille, kuinka usein, minkälaisessa sävyssä. Oletko aktiivinen sinulle tärkeissä aiheissa vai lopetitko blogisi päivittämisen jo aikoja sitten? Jaatko sisältöä, joka tuo esiin osaamisesi ja kiinnostuksen kohteesi? Nämä kysymykset sinulla tulisi olla mielessä, kun alat kehittää somepresenssiäsi. Mieti, mitä sosiaalisen median profiilisi kertovat sinusta ihmisille, jotka eivät ole koskaan tavanneet sinua ja oletko tyytyväinen kokonaiskuvaan, joka sinusta välittyy.
Optimoi profiilisi
Mieti seuraavaksi, miten päivittäisit ja parantelisit profiiliasi. Saatat esimerkiksi haluta asettaa tietyt tilisi yksityisiksi, jos ne eivät tue ammatillista viestintääsi. Ryhdy tuottamaan ja jakamaan sisältöä, joka on yhteydessä uratavoitteisiisi tai tärkeinä pitämiisi asioihin ja keskusteluihin. Auta rekrytoijia ja työnantajia löytämään sinut helposti panostamalla profiilisi hakusanaoptimointiin. ja joka auttaa rekrytoijia löytämään sinut mm. hakusanojen avulla. Lue aiheesta lisää täältä.
Ole yhteydessä muihin tarvittaessa
Mikä on sosiaalisen median viestien etiketti työnhakuun liittyen? Se ei oikeastaan eroa muista kanavista. Henkilökohtainen viesti ihmiselle, joka voi auttaa luomaan uuden yhteyden tai esittelee sinut oikeille tahoille. Tee kotiläksysi ennen suoran viestin lähettämistä näyttääksesi, että olet kiinnostunut keskustelemaan juuri kyseisen henkilön kanssa, sen sijaan että lähettäisit spämmiksi luokiteltavia viestejä kaikille verkostossasi.
Käytä sosiaalista mediaa myös ammatilliseen kehittymiseen
Olipa työnhakusi aktiivista tai passiivista, sosiaalista mediaa voi aina hyödyntää kehittymiseen, oppimiseen ja verkostoitumiseen. Esimerkiksi YouTube on täynnä koulutusvideoita, joiden avulla voi oppia koodausta, verkostoitumista ja lukemattomia muita taitoja, jotka ovat tärkeitä työelämässä. Sen sijaan, että tuhlaisit vain aikaa sosiaalisessa mediassa, käytä sitä ammatillisen etulyöntiaseman saavuttamiseksi.
Sosiaalinen media on vain yksi työkalu työnhaussa – someaktiivisuus ei korvaa kaikkia muita toimenpiteitä, jotka sinun edelleen kannattaa pitää mukana oman brändisi rakentamisessa: tuota omaa sisältöä, verkostoidu perinteisinkin keinoin, päivitä CV:si ja ole systemaattinen ja pitkäjännitteinen. Yhdistämällä perinteisen urakehityksen ja työpaikan etsimiskeinot sosiaalisen median tarjoamiin mahdollisuuksiin voit nopeuttaa uuden työn saamista.
Alkuperäinen artikkeli on julkaistu yrityksemme uramuutospalveluihin erikoistuneen Right Managementin sivustolla.