Viime vuosina on puhuttu paljon henkilöbrändäyksen tuomista mahdollisuuksista. Vaikka se onkin hyödyllinen työkalu business-ammattilaisen työkalupakissa, se ei kuitenkaan yksinään vielä riitä tuottamaan optimaalista tulosta. Mitä hyötyä nimittäin on loistavasta henkilöbrändistä, jos kukaan ei löydä sitä?
Suorahakualalla työskennellessäni saan katsoa näköalapaikalta, kuinka ihmiset ja heidän osaamisensa tulevat löydetyiksi. Ehkä juuri sen vuoksi ehdokkaat usein haluavat kysyä minulta vinkkejä oman henkilöbrändinsä tuunaamiseen. Kun alan kertoa heille avainsanaoptimoinnin tärkeydestä, lähes jokaisen keskustelukumppanin kasvoilla on ollut havaittavissa hämmentynyt ilme.
Mikä ihmeen avainsanaoptimointi?
Internetin vallankumous ja asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutos pakottivat aikoinaan yritykset panostamaan hakukoneoptimointiin parantaakseen sijoittumistaan sekä löydettävyyttään hakukoneissa. Sosiaalinen media on tuonut oman mielenkiintoisen mausteensa tähän soppaan.
Erilaiset tahot, kuten vaikkapa potentiaaliset asiakkaat, kysyvät jo nyt some-verkostoltaan vinkkejä luotettavista yhteistyökumppaneista. Tulevaisuudessa he todennäköisesti etsivät tämän lisäksi yhteistyökumppaneita erilaisten hakusanojen avulla suoraan sosiaalisesta mediasta, erityisesti Linkedinistä. Sosiaalinen media on siis muuttumassa hakukoneeksi, josta etsitään viihdykkeen ja ideoiden lisäksi yhä aktiivisemmin myös erilaisia yhteistyökumppaneita ja -mahdollisuuksia.
Avainsanaoptimointi parantaa henkilöbrändisi löydettävyyttä
Valitettavan yleinen harhaluulo on, että henkilöbrändäystä tarvitsevat vain aktiivisesti uutta työpaikkaa etsivät henkilöt. Todellisuudessa siitä hyötyy jokainen, joka haluaa menestyä paremmin nykyisessä työssään sekä maksimoida houkuttelemiensa mahdollisuuksien määrän. Mahdollisuuksilla tarkoitan esimerkiksi inbound-tarjouspyyntöjä, uusia potentiaalisia asiakkaita, yhteistyökumppaneita, uusia kontakteja sekä muita liiketoimintamahdollisuuksia. Uralla eteneminen ja headhuntatuksi tuleminen saattavat olla tämän menestyksen sivutuotteita, mutta ne eivät saisi kuitenkaan olla toimintaasi ohjaavia päämääriä.
Henkilöbrändäyksessä kriittinen elementti on avainsanaoptimointi, jota harva on ymmärtänyt vielä hyödyntää tehokkaasti. Hyödyntämällä avainsanaoptimoinnin periaatteita henkilökohtainen brändisi tulee paremmin näkyväksi potentiaalisten asiakkaiden ja työnantajien sekä muidenkin yhteistyökumppanien, kuten vaikkapa headhunterien tutkaruudulla.
Asemoit osaamisesi markkinoilla tehokkaammin
Aivan kuten yrityksenkään brändi ei voi omistaa kovin montaa arvolupausta asiakkaan mielessä, ei henkilöbrändisikään voi pyrkiä tavoittelemaan kaikkia mahdollisia kohderyhmiä. Jos pyrit miellyttämään kaikkia, et todennäköisesti vetoa kenenkään tunteisiin. Tämän vuoksi sinun tulee asemoida henkilöbrändisi selkeämmin markkinoilla.
Avainsanaoptimointi pakottaa sinut kirkastamaan itsellesi ja muille, minkä alan tai aihepiirin ammattilainen todellisuudessa olet. Avainsanoiksi on hyvä valita mieluummin pari kolme osaamisesi parhaiten tiivistävää hakusanaa kuin pitkä lista osaamisalueita. Tässä kohtaa yleensä joku saattaa ajatella, että ”tämä ei koske minua, sillä vahvuuteni on juurikin se, että olen generalisti”. Todennäköisesti kuitenkin myös generalistin osaaminen painottuu tiettyihin osa-alueisiin enemmän kuin toisiin ja tämä kannattaa ottaa huomioon avainsanoissa.
Myöhemmin julkaistavassa artikkelissani kerron tarkemmin, miten käytännössä sovellat avainsanaoptimointia henkilöbrändisi löydettävyyden parantamiseksi.
Artikkeli on alunperin julkaistu Oikotien Työkyöpeli-blogissa kesäkuussa 2018.
Artikkelin on kirjoittanut Experiksen Senior Research Consultant Jani Laine. Käy lukemassa Janin muut työnhakua ja työelämää koskevat artikkelit täältä!